FrågaFAMILJERÄTTGod man31/05/2019

Hyra ut en anhörigs hus

Får enda dotter till dement far hyra ut hans hus?

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om dottern inte har sin fars samtycke till att hyra ut hans hus så får hon inte hyra ut hans hus. Det är fortfarande fadern som har den rättsliga kontrollen över huset.

Ibland kan en person behöva hjälp med sin vardag, ex. att ta hand om sitt hus. Då kan man hos överförmyndaren ansöka om en god man eller förvaltare. Det görs av personen själv eller en anhörig. Mer information om det hittar du här.

Jag hoppas du har fått svar på din fråga och du är varmt välkommen att ställa fler frågor om du undrar något mer!

Med vänlig hälsning

Joel ÅkerlindRådgivare