FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga29/09/2015

Hyra rum/bostad som minderårig

Hej! Jag är 17 år och bor hemma hos min mamma, jag bor inte hos min pappa. Mamma bor ute på en ö och det tar ca 2 timmar in till stan och det är väldigt jobbigt när man går i en skola i närmsta stads centrum, (det finns ingen skola som jag vill gå på som ligger närmare) så därför undrar jag lite granna, jag är under 18 år, alltså minderårig. Får man ens flytta hemifrån då? Vad är det som gäller? Jag hade typ tänkt hyra ett rum någonstans och hur ser det ut då? Är det ägaren som man skall komma överens med och sånt? Bidrag? Skulle vara väldigt glad för att få svar för att är väldigt trött på att pendla fram och tillbaka varje dag i 4 timmar 5 dagar i veckan, jag har ingen dålig relation med mamma och våran ekonomi är si så där. När man kan komma på andra lösningar. Mvh nyfiken tjejjj!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag förstår att det är jobbigt att pendla som du gör. Tyvärr kan du inte lösa problemet utan att din mamma eller pappa går med på att du hyr en bostad. Det står nämligen i en lag som heter Föräldrabalken att den som är under 18 år inte får åta sig förbindelser utan förmyndares godkännande. Att ingå ett avtal om att hyra en bostad är en sådan förbindelse som man menar i lagen. Så för att hyra ett rum någonstans måste din mamma eller pappa gå med på att du gör det. Det gäller även om du själv betalar för rummet med dina pengar.

Men kanske kan du och din mamma prata om hur du känner kring pendlingen, och tillsammans hitta en lösning. Endera där du får hyra ett rum, kanske finns någon släkting eller vän i staden du kan få vara inneboende hos eller liknande? Om skolan du går på har sk riksintag (att elever från hela landet får söka dit) finns det någonting som heter inackorderingsbidrag man kan få om man bor på skolorten istället för hemma. Så det finns många tänkbara lösningar för ditt problem, men alla kräver att du pratar med och får godkännande av din mamma eller din pappa. SYO:n på skolan brukar även veta mer inackorderingsbidrag och liknande.

Jag hoppas att ni tillsammans hittar en lösning så att du slipper den jobbiga pendlingen.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare