Hyra på lägenhet vid sjukhusvistelse

Hej. Om man ligger på lasarettet och kommer att bli kvar där i några månader, hur blir det då med min hyra på lägenheten?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enbart det faktum att du som hyresgäst befinner dig på ett sjukhus under några månader, ger dig inte rätt att avstå från att betala hyran för din lägenhet. Du kommer alltså fortfarande vara fullt ansvarig för hyresinbetalningarna.

Om du inte vill betala hyran, kan du hyra ut lägenheten i andra hand under den tid som du befinner dig på sjukhuset. Huvudregeln är att det fordras tillstånd från hyresvärden för uthyrning i andra hand enligt 12 kap. 39 § 1 st jordabalken (JB). Däremot fastställs i 12 kap. 40 § 2 st. 1 p. JB att hyresvärden alltid ska lämna tillstånd till andrahandsuthyrning om hyresgästen på grund av exempelvis en sjukdom har beaktansvärda skäl för upplåtelsen. Du har alltså en laglig rätt att hyra ut lägenheten under den tid du befinner dig på sjukhuset, och slipper således betala hyra.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare