Hyra i andrahand

Hej.Min bror vill köpa en bostadsrätt för att hyra ut den till mig,syster vilket blir då i andra hand eftersom han kommer stå på kontraktet.Måst vi ha tillstånd av styrelsen/bostadsrättsbolaget för att jag ska få hyra i andra hand eller gäller andra regler då man hyr ut till sin syster/syskon?Kan det bli att vi får avslag?Måste vi vända oss till hyresnämnden då och kan det bli att vi förlorar där också?Mvh EN

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att du är syster till den som vill hyra ut sin lägenhet har ingen betydelse i lagens mening. Du måste fortfarande ha tillstånd att hyra ut i andra hand, och hyresvärden kan säga nej. Om hyresvärden godkänner andrahandsuthyrningen är det en stor fördel att få godkännandet skriftligt - Det fungerar som bevis vid eventuella framtida tvister.

Om hyresvärden säger nej, är det riktigt att ni kan vända er till hyresnämnden, men det krävs då ”beaktansvärda skäl” för att en andrahandsuthyrning ska godkännas. Sådana kan vara sjukdom, sambo på prov, längre utlandsvistelse eller tillfälligt arbete på annan ort. Svaret på din fråga är beror på om ni har beaktansvärda skäl eller inte.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare