Hyra av privat villa - Uppsägningstid innan tillträde

Hej.

jag och min familj skulle hyra ett möblerat hus privat fom 1/9-2016. Nu har vi valt att säga upp avtalet idag (20160628). Då hävdar hyresvärden att jag trots det ska betala en månads hyra. han hänvisar till följande text i avtalet:

"2.Hyrestiden är från och med 2016-09-01 tills vidare med en (1) månads uppsägningstid för hyresgästen och två (2) månaders uppsägningstid för hyresvärden. Uppsägningstiden beräknas från sista datum i den månad då uppsägning av detta hyresavtal sker

3.Hyran är 10 000 kr per månad och betalas i förskott till bankkonto"

Han s resonemang i mail är följande:

"Ni har signerat ett kontrakt där ni förbinder er att hyra huset från och med första september. Därefter börjar en månads uppsägningstid. Uppsägningstiden är giltig först efter en månad. Ni bryter ett kontrakt ni ingått där ni förpliktat er att betala en månad."

Enligt mig så säger inte den avtalet att vi ska betala då jag idag har sagt upp avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att uppsägningstiden är en månad står i överensstämmelse med bestämmelserna för privat uthyrning av ex. villor som sedan 1 februari 2012 återfinns i "Lagen om uthyrning av egen bostad." Hyresavtalet är däremot inte giltig till den del det stadgar att två månaders uppsägningstid gäller för hyresvärden. Enligt den refererade lagen har hyresvärden minst tre månaders uppsägningstid eller längre om parterna avtalat om detta.

Hyresvärden har emellertid rätt i sitt påpekande om att ni har skrivit på ett kontrakt som binder dig till att hyra lägenheten under de villkor som gäller enligt hyreskontraktet. Ni är tvungen att följa dessa. Uppsägningstiden gäller från och med den avtalade tillträdesmånaden tills dess att uppsägningstiden löper ut, vilket i ert fall är en månad.

Trots att ni i ert fall ångrat er innan ni flyttat in måste ni dessvärre betala en månads hyra under uppsägningstiden.

Lawline RådgivareRådgivare