Hyra av lokal

Jag har haft en lokal i nästan 20 år som betyder mycket för mig. Nu har jag oväntat

blivit uppsagd. Vad kan man göra? Hyresnämnden?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

om ett hyresavtal om lokal är ingånget på bestämd tid ska uppsägning ske senast 3 månader i förväg om hyrestiden är lägre än tre månader men lägst 9 månader eller 9 månader i förväg om hyrestiden är längre än 9 månader. (12 kap. 4 § andra stycket JB). Om frågan rör huruvida ersättning ska utgå för att ni som hyresgäst ska gå med på att flytta, är det ert ansvar att ta upp tvisten i hyresnämnden för medling (se 12 kap. 58 § JB). I dessa fall ska hyresvärden i och med uppsägningen underrätta hyresgästen om att denne har två månader på sig att föra vidare frågan till hyresnämnden.

Jag hoppas att allt löser sig, annars får du gärna vända dig till någon av våra andra tjänster!

Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr,
klicka här ( lägg in https://www.lawline.se/ask_a_question)

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänliga hälsningar,

Hanna

Hanna MustafaRådgivare