FrågaFAMILJERÄTTBodelning23/02/2017

Huskostnader mellan skilsmässa och bodelning

Hej

Jag har nyss skilt mig, jag äger tillsammans med min fd man en villa. Jag har flyttat til en lägenhet och han är kvar i huset. Hur gör vi med huskostnaderna tills dess att bodelningen är klar? Har hört någonstans att jag endast behöver betala amortering och inget annat. Stämmer det?

Mvh

Sandra Lindh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Hur kostnaderna regleras innan bodelningen finns inte reglerat i lag, men det har utvecklats två principer i praxis (genom äldre mål) som numera appliceras på den här situationen.

Den första principen är att kostnaderna för den gemensamma bostadens upplösning ska fördelas på ett rimligt sätt och den andra principen är att ingen av parterna ska göra obehörig vinst på bostaden. T.ex. att den som bor kvar i bostaden inte ska behöva betala den parten som flyttat ut, därmed, é contrario så borde inte du heller vara skyldig att betala något för ett hus du inte längre bor i.

Möjligheten att begära bodelning omgående finns enligt 9 kap 4 § Äktenskapsbalk (1987:230), se här , https://lagen.nu/1987:230, så att ni inte behöver hantera delade kostnader etc. fram till dess att bodelningen är gjord.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare