Huset jag hyr har drabbats av vattenskador, mögel, trasigt innertak etc., vad kan jag göra?

Hejsan

Jag hyr ett hus sedan 2017 december. Min fråga är jag har påpekat detta till hyresvärden. Vindskivan och stuprör håller på att ramla ner och det kommer in vatten när snön smälter och regnar detta hände 2017. I september i år så ramla inner taket in i vardagsrummet ringde direkt och skicka bilder han sa att han skulle fixa det men inget har hänt. Har även vatten skador på övervåningen har sagt till om detta inget händer. På nedervåningen runt fönstren så är det svartmögel har sagt till om det. Har även påpekat att det inte finns dörrkarm inne i badrummet när jag flytta in det skulle fixas sa han inget händer. Påpekade även att alla fönstren är igenmålade då sa han att dom skulle bytas ut i sommras men det blev inget. Har varit ständigt förkyld sen jag flytta in

Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns flera olika möjligheter för er att få åtgärdat bristerna i lägenheten samt för att erhålla ersättning för bristerna.

Självhjälp

Som jag förstått har du redan kontaktat hyresvärden flera gånger utan att denne åtgärdat någon av bristerna permanent. Du har således möjlighet att själva avhjälpa bristerna i lägenheten på hyresvärdens bekostnad (12 kap. 11 § p.1 och 12 kap. 16 § p. 2 JB).

Åtgärdsföreläggande

En annan möjlighet är att begära åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden p.g.a. bristande underhåll (12 kap. 16 § 2 st JB). Hyresvärden får då en viss tid på sig att åtgärda bristerna. Om hyresvärden inte avhjälpt felen innan denna tidsperiod, kan vite utdömas av hyresnämnden (12 kap. 62 § JB).

Upprustningsföreläggande

En tredje möjlighet är att hos hyresnämnden ansöka om att förelägga hyresvärden med upprustningsföreläggande då lägenheten inte når upp till lägsta godtagbara standard i fråga om bl.a. personlig hygien och tillgång till dusch (12 kap. 18a § JB). Även här får hyresvärden en tidperiod i föreläggandet som åtgärderna ska vara åtgärdade innan vite kan utdömas (12 kap. 62 § JB).

Hyresnedsättning och skadestånd

Du har även rätt till nedsättning av hyran då hyresvärden brustit i sin underhållsskyldighet och även eventuellt skadestånd om skada p.g.a. hyresvärdens icke-handlande kan visas (12 kap. 11 § p. 3-4 och 12 kap. 16 § JB). Det belopp av hyresavgiften som hyresnedsättningen motsvarar kan du deponera hos länsstyrelsen och underrätta hyresvärden om att du deponerat beloppet. Efter tre månader får du tillbaka beloppet (12 kap. 21-22 §§ JB). Vad gäller hyresnedsättningen, finns möjlighet att få retroaktiv nedsättning av hyran för att ni inte kunnat använda lägenheten på ett ändamålsenligt sätt sedan 1,5 år tillbaka.

Processen

Processen i hyresnämnden är gratis. Det går även vanligtvis att klara sig utan ombud i hyresnämnden. Mitt råd är således att ni vänder er till hyresnämnden med ansökan om åtgärdsföreläggande och retroaktiv hyresnedsättning.

Jordabalken (JB) hittar ni här.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare