FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt31/10/2020

Hus på en fastighet?

Om man som ensamt barn ärver allt av sina föräldrar blir då huset på fastigheten som var lös egendom från början fast egendom? Barnbarn till den som ärver som byggt huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Din fråga aktualiserar reglerna i jordabalken (JB). Fast egendom är jord. Denna är indelad i fastigheter (1 kap. 1 § JB). Till en fastighet hör bland annat byggnader som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk (2 kap. 1 § JB). Föremål som annan än fastighetsägaren tillfört fastigheten hör dock inte till denna (anses inte utgöra fastighetstillbehör), om inte föremålet och fastigheten kommit i samme ägares hand (2 kap. 4 § JB). För att ett hus på en fastighet ska betraktas som ett fastighetstillbehör krävs således att huset och fastigheten har samma ägare.

Jag kan inte utläsa av din beskrivning hur det är i ditt fall men om det är så att fastigheten och huset har samma ägare utgör huset ett fastighetstillbehör.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Michaela IosifidouRådgivare