Huruvida syskonbarns arvsrätt går före testamente

Hej! Min far och hans fru har skrivit ett testamente där det framgår att den avlidnes tillgångar ska bli den efterlevandes enskilda egendom. Jag godkände detta vid min fars bortgång. Min styvmor har sedan i sin tur skrivit ett testamente där all hennes kvarlåtenskap ska tillfalla mig vid hennes bortgång. Vad händer om ett av hennes syskonbarn anser att de ska ha ut en del av arvet pga släktskapet? Det känns som att jag inte borde gått med på deras testamente utan att ha gjort ett tillägg där jag avstår från min del (min fars) till dess att min styvmor avlider. Nu känns det som att jag riskerar att förlora även min lagliga del efter min far om det skulle bli en tvist. Sedan undrar jag vad som händer om de vittnen som bevittnade min styvmors namnteckning vid undertecknandet av hennes testamente avlider före henne och det sedan blir en arvstvist?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Testamentet som din far skrev innebär att din styvmor ärvde hans kvarlåtenskap med full äganderätt och hon kan därmed fritt testamentera sin egendom. Så länge testamentet är skriftligt, bevittnat och underskrivet är det giltigt enligt 10 kap 1§ ärvdabalken och det faktum att vittnena avlider före testatorn spelar ingen roll så länge omständigheterna vid testamentets upprättande var riktiga.

Din styvmors syskonbarn är inte är bröstarvingar till din styvmor och det medför att de inte har någon lagstadgad rätt till egendom som din styvmor testamenterat bort på grund av släktskapet. Om din styvmors syskonbarn vill ha rätt till arv efter henne är deras enda möjlighet att hävda att testamentet är ogiltigt på grund av bristande formkrav eller liknande enligt 13 kap. ärvdabalken.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare