Huruvida flyttstädning enligt avtal är gott utförd, eller inte, är öppet för tolkning

Hej! Jag har precis flyttat ut ur en lägenhet som jag och min sambo har hyrt i andrahand i ett halvår. Då enligt kontraktet så skulle det flyttstädas. Vi städade då i två dagar och ville där efter ha en gemensam besiktning, men vår hyresvärd kunde inte komma på den. Dagen efter skickar hon bilder på saker hon tyckte var dåligt, till vilket jag ringer upp henne och säger att jag kan komma och städa det lilla sista. Hon svarar med att det inte är behövligt, utan bara så att vi vet. En dag till går och nu säger hon att hon hittar mer och vill ha 1000kr betalt för städningen hon fick göra.(vilket jag sa att jag kunde ha gjort) får hon kräva det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det får hon göra.

Huruvida flyttstädning enligt avtal är gott utförd, eller inte, är öppet för tolkning

Det finns ingen direkt vägledning i lagtext eller förarbeten för i vilket skick en lägenhet ska återlämnas. Du och din sambo har dock ingått ett skriftligt avtal där förbundit er att ombesörja städning vid utflytt. I ett sådant fall kan hyresvärden begära ersättning baserat på det skriftliga avtalet för en, enligt hyresvärden, illa utförd flyttstädning. Huruvida flyttstädningen faktiskt är illa utförd eller inte är såklart öppet för tolkning. Särskilt för det fall avtalet inte innehåller tydliga villkor för hur flyttstädningen skulle utföras. Därför har du och din sambo rätt att ha en tolkning som är diametralt motsatt till hyresvärdens tolkning. Det vill säga ni kanske exempelvis anser att flyttstädningen är utmärkt utförd och ni är inte alls skyldiga att betala någon ersättning till hyresvärden. Tyvärr kan inte jag svara på hur avtalet kommer att tolkas vid en eventuell tvist i domstol. Särskilt eftersom jag inte ens har sett avtalet. Lägg märke till att i slutändan är det en domstol som avgör huruvida förpliktelsen enligt avtalet (flyttstädningen) är korrekt utförd eller inte. Med andra ord har du och din sambo möjlighet att bestrida hyresvärdens krav på ersättning, men då riskera att bli stämda inför domstol. På samma sätt har du och din sambo möjlighet att stämma hyresvärden inför domstol, och begära att domstolen fastställer att ni fullgjort eran förpliktelse på korrekt sätt.

Min rekommendation

En tvist inför domstolen kan bli en långdragen och kostsam process. Det finns en avsevärd risk att du och din sambo får betala betydligt mer än tusen kronor. Dessutom bedömer jag hyresvärdens möjlighet att gå vinnande ur tvisten som större än din och din sambo. Eftersom hyresvärden har trots allt det skriftliga avtalet att förlita sig på. Jag rekommenderar därför dig och din sambo att helt enkelt betala de tusen kronorna för att inte riskera att betala betydligt mer.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare