Huruvida ett aktiebolag ska tas med i bodelning mellan sambos

Hej

Jag har precis startat ett aktiebolag och jag är sambo med barn.

Om vi skulle gå skilda vägar, vad händer då med aktiebolaget.

Ska då värdet av bolaget delas lika, eller ligger bolaget utanför bodelningen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När ett samboförhållande upphör i det fall den ena parten dör eller man väljer att gå skilda vägar kan man om man vill upprätta en bodelning, detta enligt 8 § sambolagen.

I bodelningen ingår sambornas gemensamma bostad samt bohag, detta innebär alltså bostad samt dennes möbler och inredning som är inköpt för gemensamt bruk. Detta framgår av 3 - 7 samt 12 §§ sambolagen.

Ett aktiebolag ingår med andra ord inte i samboegendomen och det är därför ingenting som kommer tas med i en bodelning vid ett samboförhållandes uppbrott. I det fall du avlider kommer din sambo inte heller få ärva aktiebolaget då sambos inte ärver varandra.

Hoppas att detta svar hjälpte dig! :)

Med vänliga hälsningar,

Då man är sambos ärver man inte varandra.

Lovisa NilssonRådgivare