Hur värderas samboegendom?

Hejsan. Min dotter har varit sambo med en kille i snart 3 år. De bor i hyreslgh. Förra veckan gjorde han slut å hon får inte vara där. Frågan gäller deras bohag. Han vill köpa ut henne men hur ska det räknas u? De flesta möbler är relativt nya... Hur ska en avräkning på deras värde ske? Ex sängen.. köptes ny för några månader sedan. pris 13 000 på rea. Nu kostar den 26 000 om hon ska köpa en likadan... Hur tänker vi där?? Killen går inte att diskutera med utan han ska ha allt å ge henne pengar för det..

Tack för att ni finns att fråga

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Gällande situationen ovan regleras den av sambolagen (2003:376). Av lagen framkommer det att vid en separation ska all samboegendom fördelas lika mellan samborna. Samboegendom är bostad och bohag som införskaffats för gemensamt bruk i det gemensamma hemmet. ( 3 § och 8 § sambolagen) Dock innehåller lagen inga bestämmelser kring värdering av bohag. Värderingen görs istället som huvudregel utifrån marknadsvärdet, alltså vad den aktuella egendomen skulle säljas för i nuläget. Gällande värderingen av bohag görs vidare detta med utgångspunkt i situationen vid tiden för separationen (8 § sambolagen).

Tyvärr finns inga närmare förklaringar kring värdering av bohag. Gällande den nyinköpta sängen är det som sagt marknadsvärdet man utgår från. Dock har möbler tendensen att sjunka i värde under kort tid och därav kan man även tänka sig att värdera utifrån bruksvärdet. Detta innebär att värdet ska anpassas mer efter användarens behov av egendomen, vilket kan ge ett högre värde än marknadsvärdet men dock inte högre än nypriset. En lösning för värderingen är att ni tittar runt på andrahandsmarknaden och ser vad den aktuella egendomen har för pris där.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare