FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/10/2018

Hur värderas fastigheten då mitt ex har för avsikt att lösa ut mig?

Hej jag äger 50 % av en fastighet. Denna är skuldfri och inköptes 2012. Hur värderas denna då mitt ex har för avsikt att lösa ut mej.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du behöver inte skatta på "köpet"

Eftersom att du skriver att ditt ex ska köpa ut dig, antar jag att detta görs i samband med en bodelning av något slag. Förvärv man gör genom bodelning är skattefria, du behöver alltså inte betala skatt för att du "får" halva fastigheten (8 kap. 2 § inkomstskattelag).

Först behöver ni göra en värdering av fastigheten för att se nuvarande marknadsvärde, detta kan en mäklare göra. Har ni renoverat huset ska detta läggas till fastighetskostnaden och märklarkostnaderna ska dras av. Om det har skett en vinst på fastigheten ska 22 % i reavinstskatt dras av från detta.

Ett räkneexempel

Försäljningspris 1 000 000 kr = Marknadsvärde + renoveringskostnader – mäklarkostnader
Det ni köpte fastigheten för = 500 000 kr
Vinst = 1 000 000 kr - 500 000 kr = 500 000 kr
Reavinstskatt 22 % av 500 000 kr (vinsten) = 110 000 kr
Nettovärde: Försäljningspris 1 000 000 – skatt 110 000 = 890 000 kr
Det ditt ex ska köpa ut dig för blir alltså 890 000/2= 445 000 kr

Hoppas du känner att du fått klarhet i frågan, du är såklart alltid välkommen att ställa en till fråga till oss.
Varma hälsningar från Göteborg,

Clara WågefjellRådgivare