FrågaPROCESSRÄTTDomstol03/06/2018

Hur väcker man åtal för brott?

Jag vill åtala en norsk firma för bedrägeri och avtalsbrott. Var åtalar man och kan en privatperson göra det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagen som är tillämplig för ditt ärende är Rättegångsbalken (RB).

Hur du gör för att åtala någon för ett brott
Först och främst, med tanke på att det rör sig om en misstanke om bedrägeri (ett brott) ska du polisanmäla ärendet. Polisen lär då starta upp en förundersökning och när denna är klar överlämna ärendet till åklagaren. Den som väcker åtal i brottmål är åklagaren och inte du som enskild person. För att åklagaren ska väcka åtal krävs det även att han anser att brott föreligger och fällande dom kan ske, 20 kap. 8 § RB.

Kommer inte åtal väckas av åklagaren på grund av att han anser att tillräckliga bevis saknas finns det möjlighet för dig att väcka enskilt åtal. Detta kan endast göras av dig som målsägande (du som blivit utsatt för det misstänka brottet) genom att skicka en stämningsansökan och bifoga ett intyg från åklagaren. Viktigt att tänka på är dock att vid ett sådant mål står inte staten för rättegångskostnaderna, som vid ett vanligt brottmål där åklagaren väcker åtal, utan det kan bli dyrt för dig som privatperson om du förlorar målet. Vill du göra ett enskilt åtal lämnar du in en stämningsansökan till tingsrätten, 47 kap. 1 § RB.

Om åtal om brott inte väcks
Är det så att det inte finns tillräckligt med bevis för att vinna i ett brottmål finns det möjlighet för dig att istället stämma företaget i ett tvistemål. Detta gör du också genom att skicka in en stämningsansökan till den tingsrätt som är behörig att ta upp målet. Nu har jag ingen information om vad det är för norsk firma eller vad exakt du har råkat ut för, så det är svårt för mig att ge några mer specifika detaljer.

Avslutningsvis
Jag råder dig att ta kontakt med polisen för att anmäla det bedrägeri som du anser dig ha blivit utsatt för, så väcker förhoppningsvis åklagaren åtal som ger dig framgång.

Jag önskar dig lycka till och har du någon annan fråga är du välkommen att höra av dig igen!

Vänligen

Lisa GustafssonRådgivare