Hur utreder socialnämnd en orosanmälan och vad utgör förtal?

Hej

Jag har blivit anmäld till socialtjänsten av en okänd kvinna på internet. Alltså en orosanmälan för mitt barn.

Jag har aldrig träffat henne och vet inte vem hon är förutom det hon skrivit efter anmälan på Facebook.

Jag är medlem i en grupp med inriktning på sex och bdsm. Det är ingen dejtingsida. Hon är själv medlem i denna.

Nu är det så att jag la ut en bild där min mage syntes. Nu påstår hon att jag har ett farligt sexuellt beteende. Jag heter inte mitt riktiga namn på Facebook.

Hon har dessutom skärmdumpat ett inlägg för tre månader sedan om att jag kände att jag var tillbaka i min anorexi. Detta har jag dock lyckats bryta. Hon påstår också att jag har många sexuella kontakter och träffar tvivelaktiga män, vilket inte är sant och något jag aldrig skrivit. Denna kvinna känner alltså inte oss alls.

Hon har dessutom skickat alla skärmdumpar till min pappa.

Jag känner mig oerhört kränkt och att hon har invaderat mitt privatliv.

Vad händer med anmälan till soc för en okänd människas gissningar?

Min son mår utmärkt och jag har aldrig låtit honom träffa någon mam. Jag har dejtat en man på 2 är.

Kan jag anmäla henne för kränkning och förtal?

Är mycket rädd för soc och allt hon påstår är ren lögn.

Lawline svarar

Hejsan, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. För att börja med din fråga angående socialtjänsten så finns regler om detta i socialtjänstlagen. Enligt 11 kap. 1 § så är socialnämnden skyldig att inleda en utredning på grund av orosanmälan. Men socialtjänsten kommer då självklart att prata med dig och eventuella andra i ditt barns närhet och du får tillfälle att ge din syn på saken. Socialnämnden ska också genast göra en bedömning av om barnet är i behov av omedelbart skydd och ett sådant beslut ska i så fall som regel fattas inom fjorton dagar (11 kap. 1 a §). För att mer konkret svara på din fråga så får socialtjänsten inte enbart lägga vikt vid vad en utomstående person påstår utan deras utredning ska vara så grundlig som möjligt för att kunna ta beslut.

När det gäller de uppgifter som kvinnan spridit om dig både till socialtjänst och din pappa skulle det kunna utgöra förtal. Straffbestämmelsen för förtal finns i brottsbalken 5 kap. 1 § och anger att den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad för att utsätta denne för andras missaktning kan dömas för förtal. I andra stycket finns ett undantag för det fall att personen var skyldig att uttala sig eller om det annars var försvarligt att lämna uppgift i saken och han visar att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den så döms man inte till ansvar. Hoppas du fått svar på dina frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare