Hur upprättas ett testamente med nyttjanderätt och äganderätt?

Jag äger en bostadsrätt som är min enskilda egendom. Jag är sammanboende, men vi har ett avtal i vilket vi båda undertecknat att denna lägenhet är min enskilda egendom. Vi har inga gemensamma barn.

Jag vill skriva ett testamente med innebörden att min dotter ärver lägenheten, men jag vill också att min sambo ska få bo kvar i denna lägenhet under sin livstid om hon skulle överleva mig. Hur skriver man ett testamente som håller juridiskt för en sådan situation? Mvh, Alex

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i ärvdabalken (ÄB) där det finns regler om hur ett giltigt testamente förordnas.

Formkrav för testamente

Den som fyllt 18 år förordna om sin kvarlåtenskap genom ett testamente (9 kap. 1 § ÄB). Testamentet ska upprättas skriftligen och med två vittnen som ska underteckna testamentet. (10 kap. 1 § ÄB). Av 10 kap. 4 § ÄB framgår vem som får vara vittne. Exempelvis får inte vissa närstående, som sambo och syskon, eller den som kommer ärva något genom testamentet vara vittnen.

Förordnandet i testamentet i detta fall

Testamenten ska alltid tolkas i enlighet med testatorns (din) vilja (11 kap. 1 § ÄB). Av din fråga förstår jag det som att du vill att din dotter ska ärva lägenheten men att din sambo ska ha nyttjanderätten över lägenheten tills dess att sambon dör. Ett sådant nyttjanderättsförbehåll kan du göra i ditt testamente genom att skriva att din dotter ska ärva lägenheten, men att din sambo ska ha nyttjanderätt till lägenheten under sin livstid. Det skulle innebära att din sambo blir nyttjanderättshavare och din dotter blir ägare.

Om du vill ha hjälp med att upprätta ett testamente så kan du boka tid med någon av våra jurister. Det gör du här: https://lawline.se/boka

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Om du skulle ha någon mer fundering är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Saga SthenRådgivare