Hur upprättar vi ett samboavtal?

Hej!

Jag och min sambo har precis köpt hus, vi gick in med väldigt olika stora delar i insatsen och skulle vilja att äganderätten blir därefter. Vi skulle behöva ett avtal för detta.

Mvh Fredrik

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När sambos separerar ska man som utgångspunkt dela lika på gemensam bostad och bohag. (SamboL 8 §, SamboL 3 §)

Om man önskar en annan uppdelning måste man, precis som du är inne på, skriva ett samboavtal. Avtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna. (SamboL 9 §).

Ett smidigt sätt att upprätta ett samboavtal där allt går rätt till juridiskt är att använda Lawlines avtalsmall. Så här skriver Lawline angående upprättandet av ett samboavtal via onlinetjänsten:

"Genom ett samboavtal kan ni som är sambos avtala om vad som ska hända med bostad och bohag vid en separation. Samboavtal skall alltid upprättas skriftligen och undertecknas för hand eller digitalt med Bankid av båda dig och din sambo.

Gör-det-själv: Att skapa ett samboavtal online är enkelt och tar bara några minuter. Svara på frågorna i formuläret på nästa sida. Att fylla i formuläret är dessutom helt gratis så att man kan försäkra sig om att allt blir rätt innan man betalar och genererar samboavtalet.

Innan ni börjar är det bra om ni har klargjort vad som delas emellan er och vad ni vill behålla var för sig.

Signera avtalet för hand genom att skriva ut det eller välj att signera det digitalt med Bankid. Vid digital signering skickas samboavtalet vidare till Assently där den digitala signeringen sker. Efter signerning utfärdas ett äkthetscertifikat som bilaga till samboavalet.

Om något blir fel har man upp till 30 dagar på sig att kostnadsfritt göra ändringar i sitt samboavtal."

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare