Hur upprättar man testamente?

Min gammelmoster vill skriva ett testamente att jag ska ärva hennes hus. Hon har inga egna barn, har en syster, bor själv och är ogift.

Hur skriver man ett sådant testamente och kostar det nånting?

Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga.

Om man ska upprätta ett testamente är det viktigt att formkraven är uppfyllda. Dessa hittar man i ärvdabalken (ÄB). Formkraven är följande:

Testamentet ska vara skriftligt Undertecknas av testatorn Bevittnas av två samtidigt närvarande vittnen som undertecknar testamentet (10 kap. 1 § ÄB).

Vad gäller vittnena så bör dessa även skriva sitt yrke och hemvist samt tiden för bevittnandet samt andra omständigheter som kan påverka testamentets giltighet (10 kap. 2 § ÄB). Vittnena får inte vara under 15 år eller till följd av en psykisk störning sakna insikt om betydelsen av att vara testamentsvittne. Ett vittne får vidare inte vara testatorns make, sambo, någon i rätt upp-eller nedstigande släktskap eller syskon (10 kap. 4 § ÄB). Inte heller får man vara vittne till ett testamente som innehåller ett förordnande till en själv eller till ens make, sambo, syskon eller släkting i upp-eller nedstigande släktskap eller svågerslag. För att veta mer vilka som inte kan vara vittne, se 10 kapitlet 4 § ärvdabalken. Bland annat rör det sig om förmyndare, god man, förvaltare eller framtidsfullmaktshavare till person som omnämns i testamente.

Vittnena ska vara medvetna om att det är ett testamente de bevittnar och skriver under, men det finns inget krav på att de ska känna till innehållet i testamentet. Testamentes behöver inte registreras utan det är möjligt för testatorn att själv välja vart detta ska förvaras. Försök välja ett ställe som minska risken att det försvinner eller förfalskas.

Avseende innehållet i testamente finns det inga krav bortsett från de tidigare nämnda formkraven. Man kan alltså formulera hur egendomen ska fördelas hur man vill, försök vara noga med att det är tydligt och inte uppstår massa frågetecken. Detta för att testatorns vilja ska kunna speglas så bra som möjligt när denne avlidit.

Beroende på om man tar hjälp av en jurist eller använder en avtalsmall till testamentet kan priserna variera något. Du kan ta en kik på Lawlines prislista om du vill ha fortsatt hjälp av oss.

Jag hoppas mitt svar varit till hjälp för dig. Har du någon annan fundering är det bara att skicka in en ny fråga!

Vänliga hälsningar,

Madelen HenrikssonRådgivare