Hur upprättar man ett testamente där även barnbarn ärver?

Hur upprättar jag och min fru ett testamente där även våra barnbarn ska ärva oss

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Egendom kan tillförsäkras era barnbarn genom testamente i enlighet med formföreskrifterna i 10 kap. 1 § ÄB. Ni behöver inte visa för vittnena vad ni upprättar i ert testamente. Det står er helt fritt att testamentera er egendom som ni önskar, med mindre än att bröstarvingar alltid har rätt till minst sin laglott, se 7 kap. ÄB. Laglotten är den gräns ni måste förhålla er till vid upprättandet av testamentet.

Ange era barnbarn vid namn och tydliggör den egendom ni vill de ska ärva.

Lawline erbjuder upprättande av testamente (max 2 sidor) som sedan skickas som PDF, till ett fast pris av 4 795 kr, där 30 minuters konsultation via mail eller telefon ingår. Se mer under fliken "Tjänster till fast pris" på hemsidan.

Med vänlig hälsning,

Martin CarlehedenRådgivare