Hur upprättar man ett samboavtal?

Min sambo skrev ett avtal att jag äger halva fastigheten vi bodde i. Det vart bevittnat av våra vänner. Det är inte registrerat hos någon myndighet. Gäller det ändå? Kan jag kräva att hon löser ut mig ur huset

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till upprättande av samboavtal så blir detta giltigt när båda parterna har skrivit under det enligt 9 § sambolagen. Skulle man vilja ändra sitt avtal måste båda ge sin tillåtelse till det. Avtalet behöver sedan inte bevittnas utav någon utomstående eller registreras hos någon myndighet. Nu har två bevittnat det hos er vilket går bra men det gör egentligen inget skillnad, dock det kan hjälpa till om den ena parten skulle ifrågasätta avtalets giltighet.

Sammanfattningsvis har ni uppfyllt kraven för att samboavtalet ska anses vara giltigt. Så för att svara på din fråga så gäller ert samboavtal och det innebär att du äger halva fastigheten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare