Hur upprättar man en ID-handling?

Hej, hur gör jag för att kunna få ID-kort när jag inte har någon som kan garantera min identitet?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Så som jag tolkar din fråga, handlar den om hur du kan styrka din identitet för att kunna upprätta ett ID-kort. För att kunna upprätta ett svenskt ID-kort hos skatteverket måste ett antal krav uppfyllas, bland annat att du ska kunna styrka din identitet. Detta kan göras på olika sätt, och du behöver ingen annan person som ska kunna garantera att du är du.

Tänk på att ett svenskt ID-kort från Skatteverket endast gäller i Sverige, och du kan därför inte resa utomlands med det. Om du vill skaffa ett nationellt ID-kort för att kunna använda det som resedokument till vissa länder, ansöker du om det hos polisen.

- För svenskt ID-kort hos Skatteverket:
1. Du ska vara folkbokförd i Sverige
2. Du ska ha fyllt 13 år
3. Du ska ha betalat ansökningsavgiften på 400 kronor och kunna visa ett kvitto eller ett kontoutdrag som styrker att du har betalat avgiften innan du kommer dit.
4. Du ska ha dina vårdnadshavares godkännande om du är under 18 år.
5. Du ska kunna visa vem du är (styrka din identitet). Ta med dig godkänd id-handling (t.ex. pass) eller giltigt uppehållstillstånd.
Följande id-handlingar räknas som godkända id-handlingar för att du ska kunna styrka din identitet

- Om du är svensk medborgare:

id-kort utfärdat av Skatteverket svenskt pass med vinröd pärm svenskt nationellt id-kort svenskt körkort svenskt SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.

- Om du är medborgare i ett annat EU/EES land:

id-kort utfärdat av Skatteverket svenskt körkort svensk SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet. EU-pass som är utfärdat från och med 1 september 2006 eller senare.

- Om du är medborgare i ett övrigt land:

id-kort utfärdat av Skatteverket svenskt körkort svensk SIS-märkt id-kort utfärdat av till exempel en bank, ett företag eller en myndighet svenskt tjänstekort utfärdat av en statlig myndighet.

- F
ör nationellt ID-kort hos polisen:

Du ska vara svensk medborgare Du ska personligen komma till passexpeditionen Du ska ha med dig giltig ID-handling ditt gamla pass och/eller nationella id-kort, om det fortfarande är giltigt. Avgiften betalas. Ett foto och fingeravtryck tas av passhandläggaren. Du ska inte ha med ett eget foto. När den tekniska kvaliteten på foto och fingeravtryck godkänts ska du:
- kontrollera och godkänna dina uppgifter
- skriva din namnteckning på fotostationens signaturplatta. Du får se en bild av hur passet eller det nationella id-kortet kommer att se ut när det är färdigt. Du kan välja att få meddelande via sms eller e-post när passet eller det nationella id-kortet är klart. Du kan välja på vilken passexpedition i Sverige du vill hämta ut ditt pass eller nationella id-kort. Du har ingen möjlighet att ändra ditt val efter att ansökan är registrerad.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare