Hur uppkommer enskild egendom?

Jag vill ge min son 200000kr . Jag vill att dessa pengar ska betraktas som enskild egendom . Min son är gift med en kvinna och dom har två gemensamma barn . Men kvinnan har även ett barn sedan tidigare med annan person . Dom har inte upprättat några särskilda avtal ännu . Vad kan jag göra för att pengarna ska betraktas som enskild egendom ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enskild egendom i äktenskap är bland annat egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda (7 kap. 2 § p2 äktenskapsbalken). Det är därmed tillräckligt att du skriver ett gåvobrev i vilket det tydligt framgår att pengarna som skänks till honom är hans enskilda egendom.

Han bör dock ha i åtanke, efter mottagandet av gåvan, att undvika att sammanblanda den enskilda egendomen med giftorättsgods. Om han exempelvis skulle använda pengarna för att renovera en fastighet som är giftorättsgods eller sätta in pengarna på ett gemensamt konto, då är det en risk att den enskilda egendomen förlorar sin karaktär som sådan.

För att skriva ett gåvobrev kan jag varmt rekommendera att du använder dig av Lawlines avtalstjänst. I tjänsten kan du efter att ha fört in alla uppgifter, få ett gåvobrev juridiskt korrekt, till ett konkurrenskraftigt pris.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare