Hur tillses att kommunerna handlar inom sin kompetens och följer kommunallagen?

Hur säkras att kommunerna följer kommunallagen och håller sig inom den kommunala kompetensen ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dina spännande frågor!

Det vanligaste sättet att kontrollera att kommunerna följer kommunallagen (KL) är genom laglighetsprövning av kommunala beslut, enligt 13 kap. KL. Laglighetsprövning är ett sätt för enskilda kommunmedlemmar att överklaga beslut som tagits, för att se om kommunen beslutat med lagligt stöd (13 kap. 1 § KL). Kommuner får nämligen aldrig utöva någon som helst makt utan att det finns rättsligt stöd för detta, se 1 kap. 1 § tredje stycket regeringsformen (RF).

Varje kommunmedlem får alltså genom laglighetsprövning begära att få beslutet prövat av förvaltningsrätten. Detsamma gäller beslut som tagits av nämnder inom kommunen (13 kap. 1 § KL).

Du kan överklaga beslut som är tagna av

- fullmäktige eller beslutande organ i kommunalförbund,

- nämnd och partsammansatt organ som inte är förberedande eller verkställande (13 kap. 2 § KL)

Laglighetsprövningen säkrar att kommuner följer KL eftersom det är en så pass bred grupp av människor som kan begära prövning av beslut av kommunen, nämligen de som enligt 1 kap. 5 § KL:

- bor i kommunen (folkbokförd)

- betalar kommunalskatt, eller

- äger fast egendom i kommunen

Förvaltningsbesvär och den kommunala kompetensen.

Reglerna om laglighetsprövning är dock subsidiära, vilket innebär att dessa regler enbart används om inte annat är föreskrivet i lag (13 kap. 3 § KL). Jag tar ett exempel:

Har en nämnd (myndighet inom kommun) beslutat om avslag för alkoholtillstånd enligt alkohollagen finns det i denna lag vissa bestämmelser om att överklagande sker enligt förvaltningsbesvär, enligt överklagandebestämmelserna i förvaltningslagen (FL), och inte laglighetsprövning (10 kap. 1 § AlkoholL). Här kan du genom överklagande få prövat om kommunerna tillämpar lagen rätt, se 40 § FL. Dessa sorters överklagande handlar om den kommunala kompetensen i och med att kommunen inte får utöva makt utan stöd i lag (1 kap. 1 § tredje stycket RF).

Jag hoppas du fick svar på frågorna!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare