FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess30/11/2021

Hur tar man reda på varför någon är anhållen?

Hej,

min dotter blev anhållen och jag har inte fått reda på varför, ska det vara så??? Hur gör jag för att få reda på mer information, är orolig och jag vill inte att hon ska vara ensam i de här. Vad kan ha hänt? kan ni ta reda på det eller hur gör jag? ska jag bara vänta tills någon kontaktar mig eller hur gör man? detta är första gången för oss, så har ingen aning... tack på förhand. Mvh.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen råder det sekretess tills domstolen fattat ett beslut om häktning medan en person är anhållen i väntan på beslutet. I detta stadie är det inte möjligt för dig att ta reda på vad anledningen är till varför din dotter är anhållen. Personens offentliga försvarare är den enda som kan bryta denna sekretess. Fram till att en åklagare väljer att väcka åtal eller inte, är alltså informationen fortfarande sekretessbelagd.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare