Hur tar man reda på ett personnummer?

Hur tar jag reda på vad jag har för personnummer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill ta reda på ditt egna personnummer. Detta kan vi tyvärr inte svara på. Däremot har du möjlighet att själv kontakta skatteverket för att få svar på din fråga.

Vad är ett personnummer?

Personnummer är som en identitetsbeteckning som man får när man folkbokförs i Sverige. Det innebär att för att du ska kunna ha ett personnummer, måste du vara folkbokförd i Sverige. Personnummer förekommer alltså i folkbokföringen som Skatteverket hanterar. Skatteverket är en myndighet och därför är uppgifter i folkbokföringen en allmän handling som vem som helst har rätt att ta del av, s.k. allmänna handlingar, 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen (TF).

Sådana handlingar som är allmänna kan dock sekretessbeläggas, vilket innebär att man förhindrar att de lämnas ut. Detta framgår av offentlighets- och sekretesslagen (OSL). Av 22 kap. 1 § OSL regleras att sekretess gäller om det av särskild anledning kan antas att den som ippgifterna rör eller någon enskild till denne kan lida men ifall uppgifter röjs. I ditt fall verkar detta inte vara aktuellt eftersom du är ute efter att ta reda på ditt egna personnummer, vilket inte bör innebära men för dig. Det innebär att ett personnummer som huvudregel ska lämnas ut eftersom det är en allmän handling, förutsatt att sekretess inte råder. Du har rätt att få reda på ditt personnummer, förutsatt att du är folkbokförd i Sverige.

Du kan läsa mer om detta här.

Hoppas att detta var till din hjälp! Om du har fler frågor är du välkommen att åter kontakta oss på Lawline!

Sara Jeftenic

Rådgivare

Sara JeftenicRådgivare