FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess28/02/2022

Hur tar jag reda på vart någon är häktad och varför denne är anhållen?

Min kompis blev nyss anhållen och jag vill veta varför och vart dom tagit honom, alltså vilket häkte han ska sitta i. Kan ni hjälpa mig ta reda på det om jag skickar namn och personnummer till er eller om ni kan ge mig info kring hur jag själv kan få reda på varför o vad som har hänt. Jag är inte hans familj så vet inte hur jag ska göra för o få info av dom.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Få reda på varför personen är anhållen

Enligt 18 kap. 1 § offentlighets- och sekretesslagen råder det sekretess tills domstolen fattat ett beslut om häktning medan en person är anhållen i väntan på beslutet. I detta stadie är det inte möjligt för dig att ta reda på vad anledningen är till varför din dotter är anhållen. Personens offentliga försvarare är den enda som kan bryta denna sekretess. Fram till att en åklagare väljer att väcka åtal eller inte, är alltså informationen fortfarande sekretessbelagd.

Få reda på vilket häkte personen befinner sig på

Vidare får inte Kriminalvården tala om för någon annan att den aktuella personen är häktad eller har varit häktad och vart denne befinner sig. Kriminalvårdens personal får inte heller ge ut information om klienten som denne kan ta skada eller få obehag av, utan att en sekretessprövning görs. Klienten själv kan däremot ge tillåtelse att information lämnas ut till en viss person.

Jag rekommenderar dig att skriva ett brev till Kriminalvården för att komma i kontakt med din kompis. Det som sker är att Kriminalvården skickar vidare brevet till rätt ställe, det vill säga din kompis.

Hur brevet ska skickas

1.Skriv ned dina frågor och lägg ner brevet i ett kuvert. På kuvertet skriver du den häktade personens namn samt personnummer. Det är viktigt att personnumret framgår eftersom det kan finnas fler häktade personer med samma namn.

2.Lägg kuvertet i ett annat kuvert.

3. Skicka det yttre kuvertet till följande adress: Kriminalvården, Journalarkivet, 601 80 Norrköping.

Viktigt att ha i åtanke

Det är upp till den häktade att avgöra huruvida den vill besvara ditt brev eller inte. Alla brev som skickas till eller från en antagen kommer att granskas för att se om det innehåller otillåtna föremål och om den antagna är häktad med restriktioner kan även åklagare läsa igenom brevet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Siva ArifRådgivare