FrågaEKONOMIÖvrigt16/02/2018

Hur tar jag över lånet för bostaden från min sambo?

Vårt samboförhållande har upphört. Jurist har skrivit bodelningsavtal. Jag tillskiftas bostadsrätten till

bostadsrättslägenheten.

Vi har lika delar lån i lägenheten, 50% var. Jag önskar ta över fd sambos bolån så jag står som 100% låntagare.

Är det möjligt att överlåtandet av dessa 50% ses som ett nytt lån och att jag måste börja amortera, när det from 2012 finns befintliga lån? Hela lånet är på 1800.000 kr.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I praktiken så sker ett övertagande av lån genom att du får ett lånelöfte från din bank för att ta ett nytt lån för att sedan betala av din föredetta sambos del av bostadslånet. Detta förutsätter alltså att du har möjlighet att få ta ett nytt lån hos din bank, annars är ett sådant övertagande inte möjligt.

Vill du ha mer rådgivning? Ring vår kostnadsfria juridiska rådgivning, 08-533 300 04.

Vänligen,

Johanna MatsdotterRådgivare