Hur styrker man sin identitet vid ansökan om medborgarskap om man inte har något pass?

Hej!

hur kan man stryka sin identitet hos migrationsverket vid ansökan om svensk medborgarskap om man inte har något pass från sitt eget hemland ex Irak ??

hjälper det att man har sin föräldrar som är svenska medborgare och bor i Sverige att stryka ens identitet?

tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta på vilka andra sätt du kan styrka din identitet på, förutom uppvisande av pass, vid ansökan om svenskt medborgarskap. Det jag kan meddela dig redan nu är att det finns två andra sätt att styrka sin identitet på förutom uppvisande av pass. Du kan läsa mer ingående om styrkande av identitet på migrationsverkets hemsida.

Det första sättet är genom att visa upp ett identitetsdokument i original. Identitetsdokumentet måste vara från en myndighet i ditt hemland. Dokumentet måste dessutom ha bra kvalitet, inte vara för enkelt och det ska inte vara någon tvekan om att det är äkta. Ha dock i åtanke att Migrationsverket inte accepterar irakiska identitetsintyg, medborgarskapsbevis och identitetskort som enda identitetsstyrkande handling, det kan du läsa mer om här.

Det andra sättet är genom att en nära släkting intygar din identitet. Ett exempel på nära släktingar är just en av dina föräldrar, precis som du nämner i din fråga. Det som krävs är att föräldern själv är svensk medborgare, vilket ju dina föräldrar är. Sedan är det också viktigt att du och föräldern vid tidigare utredningar om exempelvis uppehållstillstånd har lämnat överensstämmande uppgifter om bland annat identitet, släktskap och bakgrund. Sista kravet som Migrationsverket ställer är att du och din förälder måste ha bott tillsammans innan ni kom till Sverige, och detta under så lång tid så att din förälder har kunskap om din bakgrund och levnadshistoria.

Så för att sammanfatta så kan du styrka din identitet på två olika sätt (förutom uppvisande av pass). Det första sättet är att du visar upp ett officiellt identitetsdokument i original från hemlandet. Det andra sättet är att en av dina föräldrar som är svensk medborgare styrker din identitet. I själva ansökan kommer du då få ange förälderns personuppgifter.

Hoppas att du fick svar på din fråga och tveka inte att höra av dig igen,

Med vänliga hälsningar,

Fuad HeydarovRådgivare