FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott19/04/2016

Hur stora böter för brott mot knivlagen?

hej blev stoppad av polisen idag för att jag hade en kniv på mig och dom sa att jag skulle få hem ett brev om att jag skulle få böter hur mycket blir det i böter kille på 18 år går på gymnasiet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Då du har använt dig av gratisrådgivningen kommer här tyvärr ett något sent svar eftersom vi har haft väldigt mycket frågor den senaste tiden. Jag hoppas du ändå får nytta av mitt svar.

På grund av din ringa ålder kan det bli fråga om allt från penningböter till dagsböter när du begår ett brott mot knivlagen enligt 4 § Lag (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål (knivlagen).

Av tidigare praxis (dvs. tidigare ärenden som Högsta Domstolen i Sverige har kommit fram till), i bl.a. NJA 1997 s. 476 skulle du kunna få allt från 1000kr i penningböter alternativt 40-50 dagsböter å 30kr. Dagsböternas storlek beror på din inkomst, förmögenhet, försörjningsskyldighet och ekonomiska förhållanden i övrigt. Dagsböterna kan således variera mellan 50-1000kr/dagsbot.

För en 18-åring utan inkomst och förmögenhet innebär det att beloppet för varje dagsbot sannolikt kommer bli 50 kronor. - Exempelvis: 50kr/dagsbot x 50 dagsböter = 2500kr i totala böter.

Hur dagsböter fastställs anges i 25 kap 2 § Brottsbalken.

Slutsats: Att ge dig ett exakt svar på vad dina böter kommer att hamna på är i princip omöjligt för mig. Det är upp till domstolen att bedöma detta. Men med stöd av tidigare praxis skulle jag bedöma att det kan landa mellan 1000kr-2500kr.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig dag och ett stort lycka till med ditt ärende,

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare