Hur stor inkomst måste man ha för att uppfylla försörjningskravet vid anhöriginvandring?

Hej Min blivande fru som är från Ryssland planerar att flytta hit till Sverige med sina 2 barn. Min fråga är vad är det lägsta belopp efter betald hyra jag behöver ha i försörjning? kommer snart att ha en 3a på 68 m2 och har redan en lön 24000kr efter skatt sen 5,5 år tillbaka-

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försörjningskrav vid anhöriginvandring

Vid ansökan om uppehållstillstånd på grund av anknytning krävs det att den personen som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig själv och de uppehållstillståndssökande och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för familjen (9 § lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd i Sverige).

Vilken inkomst krävs för att uppfylla försörjningskravet?

Hur stor inkomsten behöver vara beror på vilka det är som kommer samt vilken hyreskostnad du har. Efter kostnad för hyran för bostaden måste man ha kvar 8 264 kronor när det rör sammanlevande makar eller sambor. Därefter behöver man ha kvar 2 654 kronor för barn upp till 6 år och 3 055 kronor för barn som är 7 år eller äldre. Är båda barnen högst 6 år blir därmed beloppet 5 308 kronor, om båda är minst 7 år 6 110 och om barnen är ett av vardera blir beloppet 5 709 kronor. Till det lägger man beloppet som krävs för dig och din fru (Migrationsverkets vanliga frågor och svar). Det slutgiltiga beloppet du måste ha kvar efter avdragen boendekostnad blir därmed mellan 13 572 kronor och 14 374 kronor.

Sammanfattningsvis måste du efter betald hyra ha kvar minst ett belopp mellan 13 572 och 14 374 kronor beroende på hur gamla barnen är.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare