Hur stor bostad krävs vid ansökan om uppehållstillstånd med anknytning?

Hej! Jag är svensk medborgare och har fast inkomst. Min fru som är från Asien vill söka om uppehållstillstånd i Sverige för att bo med mig i Sverige. Hon har två barn som är 15 och år gamla. Hur stor bostad behöver jag ha för att kunna uppfylla försörjnings kravet på bostad? Räcker det med en 2a där detroniserad ett sovrum, ett vardagsrum och ett kök?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För två vuxna utan barn är en bostad tillräckligt stor om den har kök/kokvrå och minst ett rum. Om barn ska bo i bostaden måste det finnas fler sovrum, men två barn kan dela sovrum. Det är inte omöjligt att ditt vardagsrum, om det görs om till ett sovrum, kan uppfylla kraven. Du kan läsa mer om försörjningskravet, kravet på bostad på Migrationsverkets hemsida etc. genom att klicka här.

Ta kontakt med Migrationsverket och håll en dialog med dem om eventuella åtgärder som behöver göras för att din fru och hennes barn ska kunna beviljas uppehållstillstånd i Sverige.

Med vänlig hälsning,

Lenita PetterssonRådgivare