Uträkning av laglotten

Hej! Jag är ett s.k särkullsbarn. Nu när mamma avlidit har jag rätt till min laglott .Min mamma var omgift och hade 2 st gemensamma barn med maken.(mina halvbröder). Vi har varit på bouppteckning och nu även fått denna hemskickad med all info om giftorätts skuld/gods. där står även mammas behållning och min styvfars. Hela boets summa behållning är ca 2,2 miljoner. Ska jag då dela detta på hälften, dvs 1,1 milj .och sedan ärver jag 1/3 av det (36666) eller är det 25 % av hela boets behållning som då blir571911. har även fått uppgift om att det bara är det som är mammas giftorättsgods minus giftorättsskuld som jag ska ha 25% av. Mammas behållning 473 940 och 25%=118 485. Ett testamente finns där det står att min styvfar(mammas man) har äganderätt och fri förfoganderätt och skall erhålla all den avlidnes kvarlåtenskap ,med undantag av bröstarvinges laglott. Vilken del är min laglott???Hur räknar jag ut den? Konfus då jag får alla möjliga svar....

Lawline svarar

Hej!

Innan arvet fördelas ska en bodelning ske då din mamma var gift. Som huvudregel innebär det att nettovärdet av makarnas giftorättsgods delas lika, 11:3 äktenskapsbalken (ÄktB). Om bodelning sker pga ena makens död har dock den andra maken rätt att begära att få behålla sitt giftorättsgods, 12:2 ÄktB. Om uppgiften du fått om att det endast är från din mammas giftorättsgods du kommer ärva kommer från någon som är involverad i bouppteckningen så är det troligt att din mammas make har begärt att få behålla sitt giftorättsgods enligt 12:2 ÄktB. I så fall sker beräkningen av din laglott endast i förhållande till din mammas tillgångar och skulder, då det endast är det som fördelas som arv efter henne.

Då ni är tre barn utgör din arvslott en tredjedel av din mammas kvarlåtenskap, 2:1 ärvdabalken (ÄB). Laglotten motsvarar halva arvslotten, varför din laglott är en sjättedel av din mammas kvarlåtenskap, 7:1 ÄB. Om din mammas make begärt att behålla sitt giftorättsgods (vilket inte är osannolikt) & det därför endast din mammas tillgångar som ingår i kvarlåtenskapen så utgör din laglott 78 990 kr (473 940 / 6). Då din mammas make ärver med fri förfoganderätt kommer du vid hans död ha rätt att ärva resterande del av din arvslott.

Om din mammas make inte skulle begärt att få behålla sitt giftorättsgods sker en hälftendelning av deras totala nettogiftorättsgods. Alltså skulle din mammas kvarlåtenskap vara 1,1 miljoner kronor. Din laglott skulle vara en sjättedel av det, alltså ca 183 000 kr (1,1 milj / 6).

För att få reda på om din mammas make begärt att få behålla sitt giftorättsgods enligt 12:2 ÄktB så kan du se om det står något angivet i bouppteckningen eller prata med den för bouppteckningen ansvariga eller din mammas make.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637
Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare