Hur stor är risken för att bli häktad om man på sannolika skäl är misstänkt för ett brott som har över 2 års fängelse på straffskalan?

Om en person blir på sannolika skäl misstänkt för ett brott som har över 2 år på straffskalan och som kan ge många års fängelse, blir personen automatiskt häktad då? Hur stor är risken att bli häktad då?

Blir personen ofta häktad kort efter att brottet begåtts?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i rättegångsbalken (RB) och brottsbalken (BrB).

Häktning förutsätter ett års fängelse på straffskalan och att det finns risk för att den misstänkte undandra sig lagföring, försvårar sakens utredning eller fortsätter brottslig verksamhet

Den som på sannolika skäl är misstänkt för ett brott, för vilket ett års fängelse eller däröver är föreskrivet, får häktas (24 kap. 1 § första stycket RB). Den misstänkte får dock endast häktas om det med hänsyn till brottets beskaffenhet, den misstänktes förhållande eller någon annan omständighet finns risk för att personen undandrar sig lagföring eller straff, försvårar sakens utredning genom att exempelvis undanröja bevis eller fortsätter sin brottsliga verksamhet (24 kap. 1 § första stycket RB). Personen blir inte automatiskt häktad utan häktning förutsätter att ovannämnda krav är uppfyllda.

Utgångspunkten är att en misstänkt person häktas för ett brott som inte föreskriver ett lindrigare straff än 2 år

Om det för brottet inte är föreskrivet ett lindrigare straff än fängelse i två år är huvudregeln att en person som på sannolika skäl är misstänkt ska häktas (24 kap. 1 § andra stycket RB). Personen ska dock inte häktas ifall det är uppenbart att skäl till häktning saknas (24 kap. 1 § andra stycket RB). Skälen för häktningen måste även uppväga det intrång som åtgärden innebär (24 kap. 1 § tredje stycket RB).

Häktning kan endast ske inom brottets preskriptionstid

Det går inte att svara på hur ofta en person blir häktad efter att brottet begåtts eftersom vissa brott är svårare att utreda än andra. Man kan dock inte häktas efter att brottets preskriptionstid löpt ut (35 kap. 1 § första stycket BrB). Brottets preskriptionstid beror på brottets straffskala. Preskriptionstiden för brott med maximalt 2 års fängelse i straffskalan är fem år (35 kap. 1 § första stycket p 2 BrB). Preskriptionstiden för brott med maximalt straff på högre än 2 års fängelse är minst tio år (35 kap. 1 § första stycket p 3–5 BrB). Inom preskriptionstiden kan du häktas och lagföras för ditt brott. Vissa brott har ingen preskriptionstid, exempelvis mord, dråp och våldtäkt mot barn (35 kap. 2 § första stycket BrB).

Sammanfattningsvis beror svaret på om 2 års fängelse är det lägsta föreskrivna straffet för brottet eller om det endast finns med i straffskalan. Utgångspunkten är att den misstänkte blir häktad om det för brottet inte är föreskrivet ett lindrigare straff än 2 år. Det innebär en stor risk för att bli häktad eftersom det måste vara uppenbart att skäl för en sådan åtgärd saknas för att inte bli häktad. Det krävs dock en bedömning enligt ovannämnda risker om det för brottet endast är föreskrivet 2 års fängelse i straffskalan, men inte som brottets lindrigaste straff.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare