Hur stor är laglotten?

hur mycket har man rätt å ärva som bröstarvinge?? Bara far å två döttrar kvar..

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bröstarvingar har en lagstadgad rätt till sin laglott. Om ett testamente omfattar denna del av arvet kan bröstarvingarna begära jämkning för att få ut sin laglott. Lika så om arvlåtaren tidigare givit bort all sin egendom kan bröstarvingarna åberopa det förstärkta laglottsskyddet i 7 kap. 4 § Ärvdabalken (ÄB), om på så vis få rätt till sin laglott. Den som har mottagit gåvan blir då skyldig att lämna tillbaka så mycket av gåvan att bröstarvingarna kan få sina laglotter, resterande del får gåvomottagaren behålla.

Laglotten är halva arvslotten, se 7 kap. 1 § ÄB

Detta innebär att om det finns två barn dvs. bröstarvingar och kvarlåtenskap uppgår till 500 000 kronor.

Arvslotten är då 500 000/ 2= 250 000 kronor och laglotten blir 250 000/2 = 125 000 kronor.

Bröstarvingar måste dock kräva jämkning av testamentet för att få ut sin del. Görs inte detta inom 6 månader, se 7 kap. 3 § ÄB, går bröstarvingen miste om sin rättighet.

Vänligen,

Jenny WärnerupRådgivare