FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt31/12/2020

Hur stämmer man en person?

Hej! Jag undrar hur man stämmer en person som har handlat på fakturor i ens namn och använt ens kort o vägrar betala ? Polisen säger att jag ska stämma personen men jag vet inte hur man gör riktigt?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att stämma någon måste du skicka in en stämningsansökan till en tingsrätt vars upptagningsområde omfattar den ort där motparten, om det är en privatperson, var folkbokförd den 1 november året innan stämningsansökan skickas in.

Du kan skriva en egen ansökan eller fylla i en blankett som finns på Sveriges domstolars hemsida, här: https://www.domstol.se/globalassets/filer/gemensamt-innehall/blanketter/tvist/ansokan-om-stamning---dv-161.pdf. I blanketten ska du nämna dina personuppgifter samt din motparts. Du ska även förklara vad det är du vill att domstolen ska döma. Du ska sedan skriva ut ansökan och underteckna den. Du kan även bifoga eventuella bilagor om du så önskar och om det stödjer ditt yrkande. Du betalar sedan en ansökningsavgift och skickar in stämningsansökan till tingsrätten.

Här förklaras stegen ytterligare: https://www.domstol.se/amnen/tvist/tvistemal-i-domstol/ansok-om-stamning/

Du kan ta hjälp av ett juridisk ombud som kan hjälpa dig med ansökan ifall det känns lättare.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Chantal KryouRådgivare