FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/07/2018

Hur skyddar jag bostaden vid en separation?

Vi har varit gifta och separerade för två år sedan och har bott isär. Nu vill vi flytta ihop igen.

Efter det att vi separerade för två år sedan gjorde jag en stor vinst på flera miljoner så de fick hon inte ta del av.

Vad händer nu om vi skulle flytta ihop, kan hon ta hälften av alla de miljoner jag vann ifall vi skulle separera igen?.

Vi funderar på att köpa ett hus tillsammans, där jag då kommer betala 90-95% av huset, kan hon begära hälften av huset vid separation trots att jag betalat det mesta.?

Vad kan man göra om man inte vill att det ska bli så, om hon har rätt till hälften av värdet på huset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

I din fråga skriver du att ni varit gifta och separerat men att ni nu vill flytta ihop igen. Det framgår däremot inte om ni fortfarande är gifta och har bott isär under två år eller om ni är skilda och numera vill flytta ihop som sambos. I mitt svar kommer jag att förklara vad som gäller för båda scenarion och hur du kan skydda villan du har för avsikt att köpa.

Vid äktenskap är villan giftorättsgods om det inte är enskild egendom

Regler om vad som händer med egendom vid en skilsmässa finns i äktenskapsbalken (ÄktB). En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom (7 kap. 1 § ÄktB). Enskild egendom är t.ex. sådan som är enskild till följd av äktenskapsförord, gåva med villkor om att den ska vara enskild egendom och ärvd egendom med villkor om att den ska vara enskild (7 kap. 2 § ÄktB).

När ett äktenskap upplöses (t.ex. vid en skilsmässa) ska en bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen ska ert giftorättsgods ingå (10 kap. 1 § ÄktB). I bodelningen delas allt giftorättsgods värde mellan er makar. Om inte fastigheten är enskild egendom ska även den ingå.

Är ni sambos kan fastigheten utgöra samboegendom

Är ni inte gifta kommer istället sambolagen (SamboL) att bli tillämplig. Sambos är två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll (1 § SamboL). Till sambors egendom hör deras gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning. Undantaget är även här om egendomen t.ex. erhållits genom gåva eller arv med föreskrift att det ska vara enskild egendom (3-4 § SamboL). För att sambolagen ska gälla för en bostad ska den ägas gemensamt eller förvärvats för gemensamt bruk. Om man som par köper en bostad, oavsett vem som betalar hur mycket, har båda rätt till den om samboskapet upphör. Förutsättningen är dock att samboskapet pågått under en längre tid.

Vad du kan göra för att skydda fastigheten

Är ni gifta är mitt råd till dig att ni skriver ett äktenskapsförord som reglerar att egendomen är din enskilda. Ska ni däremot bli sambos rekommenderar jag istället att ni skriver ett samboavtal. I samboavtalet kan ni avtala att bodelning inte ska ske vid en eventuell upplösning av samboskapet, alternativt att bostaden inte ska ingå i en sådan. Ni kan i anslutning till detta även utfärda ett skuldebrev (för att täcka att din blivande sambo kan få åter de 5-10% hon betalt för bostaden om ni separerar).

Både samboavtal och äktenskapsförord kan du beställa av Lawline till ett förmånligt pris via vår hemsida. Vill du hellre anlita en jurist för ändamålet rekommenderar jag att du bokar tid med någon av våra duktiga jurister.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare