Hur skriver man testamente?

Hej!

Vi är pensionerade sambos med särkullbarn på båda sidor. Vi önskar att kunna testamentera allt till varandra med fri förfoganderätt. Vi äger hus tillsammans och hans ekonomi är mycket större än min och han vill att jag ska klara mig om han avlider. Vi är helt medvetna om arvsrätt och laglott.Han har två barn och jag tre barn. Vill också veta hur man skriver att arvet skall vara våra barns enskilda egendom. Har även en önskan att bröstarvingarna inte tar ut sin laglott utan väntar tills arv efter oss blir utgivet. Hur ska vi skriva? har just nu testamente som vi upprättat själva men vill att det kontrolleras så det är juridiskt riktigt.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Frågor om arv och testamente regleras i ärvdabalken (ÄB), och det är den lag jag kommer hänvisa till här nedan.

Kan man testamentera bort allt till sin sambo?

Som jag förstår det är du fullt medveten om att era bröstarvingar har en lagligt skyddad rätt till arv, den s.k. laglotten (7 kap. 1 § ÄB). Laglotten är med andra ord något som era bröstarvingar har rätt till och som inte går att testamentera bort.

Bortsett från laglotten kan ni testamentera övrigt till varandra, och testamentet ska då vara skriftligt och bevittnat av två vittnen (10 kap. 1 § ÄB).

Kan man tvinga sina bröstarvingar till att vänta med att ta ut sin laglott?

Om ni önskar att bröstarvingarna ska avvakta med att ta ut sin laglott, är en lösning att ni testamenterar all kvarlåtenskap till varandra. För att få ut sin laglott krävs då att era bröstarvingar jämkar testamentet (7 kap. 3 § ÄB). Det innebär att bröstarvingarna själva måste uppmärksamma att de har rätt till sin laglott och att testamentet kränker denna rättighet.

På så vi kan ni förhindra att laglotten delas ut med en gång. Om era bröstarvingar väljer att jämka testamentet finns det dock inte så mycket ni kan göra för att förhindra att de tar ut sin laglott.

Hur ska man skriva testamente?

För att era barn ska ärva allt som enskild egendom, krävs det egentligen inte mycket mer än att ni skriver just det i testamentet. Att utforma ett testamente kan dock kännas svårt, och eftersom du har så många olika frågor rekommenderar jag dig att ta hjälp av någon av våra övriga tjänster.

Du kan enkelt boka tid med en av våra jurister på https://lawline.se/boka.

Ett annat alternativ är att du genom vår avtalstjänst får hjälp att upprätta ett testamente. Det kan du göra via https://lawline.se/fixed_price

Jag hoppas att jag kunnat bringa klarhet och att jag svarat på dina frågor. Jag rekommenderar som sagt att du tar hjälp för utformandet av testamentet, men om du har ytterligare funderingar eller frågor är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Cornelia AebeloeRådgivare