Hur skriver man ett villkorat testamente med möjlighet att göra enskild egendom till giftorättsgods?

Har en son -skriva testamente, personlig egendom men vill att han ska ha rätt att dela med sig till sin fru om han vill. Hur formulerar man? Personlig egendom med rätt att.....?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad innebär enskild egendom?

Att egendom är enskild innebär att den inte kommer att ingå i en eventuell framtida bodelning. Genom testamente kan man föreskriva att egendomen som arvingen eller testamentstagaren ärver ska vara enskild egendom. Detta blir då ett villkorat arv och arvingen kan inte själv göra egendomen till giftorättsgods om inte förbehåll om detta finns med i testamentet (7 kap. 2 § tredje samt fjärde punkten ÄktB).

Hur kan jag skriva?

Du som testator kan göra ett förbehåll i testamentet om att arvingen själv ska ha rätt att omvandla egendomen till giftorättsgods. Du kan exempelvis skriva att viss egendom ska tillfalla XX och denna ska som utgångspunkt utgöra enskild egendom. Om XX senare vill omvandla egendomen till giftorättsgods genom äktenskapsförord är detta inget hinder.

Tänk på att tydligt specificera arvtagaren med namn och personnummer, samt att lagens formkrav för testamente följs.

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare