Hur skriver man ett samboavtal?

Hej,

Min son och hans flickvän (sambo) bor sedan 8 mån tillsammans i en gemensam hyreslgh. De ska nu flytta till en bostadsrätt, som min son har köpt.

Flickvännen har inte betalat något för den och står inte heller med på kontraktet eller lånen.

De ska skriva ett samboavtal och vill inte att sambolagen ska gälla alls, vid en ev bodelning.

Räcker det att skriva att de avtalar bort sambolagen eller bör de även specifikt skriva att bostadsrätten inte ska ingå i en bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Sambor, eller blivande sambor, kan avtala om att bodelning inte ska ske eller att viss egendom inte ska ingå bodelningen. Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av de båda (9 § sambolagen). Det är således tillräckligt att de skriver att ingen bodelning ska ske dem emellan i framtiden.

Vill ni vara säkra på att ni får ihop ett juridiskt riktigt avtal kan jag rekommendera er att använda er av Lawlines avtalstjänst. I tjänsten går det att till ett konkurrenskraftigt pris upprätta ett samboavtal och föra in de uppgifter som behövs.

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare