Hur skriver jag ett testamente?

Min maka och jag (gifta) vill att våra 2

äkta barm skall få vårt arv som enskild egendom. Hur skrivs ett sådant testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns olika sätt att skriva ett testamente men det är viktigt att ni har med er följande:

- Testamentet måste upprättas skriftligen
- Lista på era tillgångar, exempelvis pengar, värdepapper, fastighet mm.
- Hur du vill fördela tillgångarna, exempelvis genom procentsatser eller genom att specificera vads varje person ska få. Här kan ni ange att ni vill att barnen ska ärva ert arv så som enskild egendom.
- Ange arvtagarnas uppgifter, alltså vilken relation personen har till er (i ert fall barn), vad deras personnummer är och eventuella andra uppgifter som adress eller telefonnummer.
- Underteckna testamentet. Tänk på att namnteckningen måste bevittnas av två samtidigt närvarande personer som inte är släkt med dig eller på annat sätt omfattas av testamentet. De måste veta om att de bevittnar ett testamente men du behöver inte visa själva innehållet.

Dessa punkter täcker formkraven som återfinns i lagtexten (10 kap. 1 § ärvdabalken) och testamentet blir då fullständigt.

Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.

Maia SadekRådgivare