Hur skriver jag ett samboavtal?

Jag och min sambo har skaffat ett nytt hus.Jag har mitt gamla hus till salu. Vi har inte lagt några kontaner i nya huset än utan min vinst från mitt gamla hus skall användas till det. Nu vill vi att jag aka äga hela huset eftersom det är jag som har pengarna. Vi står på halva lånen var men det är ok för min sambo

Hur skriver vi avtal om det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

För att du ska äga hela huset krävs att ni skriver ett samboavtal. Utan ett sådant avtal blir huset samboegendom (se 3 § Sambolagen) , vilket innebär att huset tillfaller både dig och din sambo vid separation eller dödsfall. Innebörden av ett samboavtal blir alltså att huset inte räknas som samboegendom och ska därav endast tillfalla dig.

Du och din sambo kan lätt upprätta ett samboavtal via vår avtalstjänst, se http://lawline.se/avtal/samboavtal

Hoppas att du fick svar på din fråga

Bästa hälsningar

Mathilda AnderssonRådgivare