FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/05/2019

Hur sker fördelningen av privat pensionssparande vid en bodelning enligt 10 kap. 3 § äktenskapsbalken?

Vad innebär det att man delar de privata pensionsföräkringarna vid en skilsmässa?

Är det värdet på försäkringen vid bodelningen som man delar på eller är det öven de framtida pensionsutbetalningarna som ska delas?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Huvudregeln i äktenskapsbalken är att privat pensionssparande normalt ingår i bodelningen, men det kan finnas undantag då det med hänsyn till makarnas ekonomiska förhållanden i övrigt skulle vara oskäligt om det privata pensionssparandet ingår i bodelningen (10 kap. 3 § äktenskapsbalken).

Om det privata pensionssparandet ska ingå i bodelningen så är det värdet på försäkringen den dag då äktenskapsskillnad väcktes som ska ingå i bodelningen (9 kap. 2 § äktenskapsbalken). De framtida utbetalningarna kommer alltså inte ingå i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen åter.

Med vänliga hälsningar,

Ava SetayeshRådgivare