Hur sker fördelning av arv när både hel- och halvsyskon finns?

Hej!

En fråga som gäller skifte.

En person som avlidit utan föräldrar eller barn i livet.

Syskonbarn finns.

Dels en bror (avliden) som har 2 söner.

Sen finns det även en halvbror (avliden) på moderns sida som även han har 2 barn.

Hur sker fördelningen?

Är det 25% var eller avräknas det på moderns respektive faderns sida?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

I fallet du beskriver ska halvsyskonets barn dela lika på 25% i arv medan helsyskonets barn ska dela på 75%, Ärvdabalken 2:2 3st. Detta eftersom halvsyskonet enbart har rätt till hälften av arvsandelen som hade tillfallit till den förälder som han delar med den avlidne.

Alltså: Den avlidne delar samma mamma, men inte samma pappa, med halvsyskonet. Arvsandelen som hade tillfallit mamman om hon fortfarande varit i livet ska då delas lika mellan hennes två barn (hel- och halvsyskonet), dvs de får 25% vardera av arvet från mammans sida. Pappans arvsandel ska ges till hans barn, dvs enbart helsyskonet. Helsyskonets arvsandel är då 75% (25% från mamman och 50% från pappan), medan halvsyskonets arvsandel är 25% (från mamman). Eftersom syskonen inte är i livet träder deras barn i deras ställe, Ärvdabalken 2:2 2st.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare