FrågaFAMILJERÄTTBodelning10/02/2022

Hur ska vi dela på huset värde vid separation

Hej!

Jag har hamnat i en tråkig sits där jag inser att jag förmodligen blivit lurad i ett samboförhållande.

För ca två år sedan köpte jag en ny fastighet (fritidshus) med en ny sambo som gemensam bostad åt oss, jag betalade kontantinsatsen själv och står ensam på bolån men gick med på att båda skulle stå på köpekontrakt av fastigheten (delat ägandeskap). Just den här fastigheten ville jag köpa i då den ligger granne med mina barn och barnbarn.

Jag sålde min tidigare fastighet som jag ägde innan samboförhållandet och la pengarna på renovering av den nya fastigheten. Nu har relationen tagit slut och min f.d. sambo, som redan fått ny hyreslägenhet, har tagit dit en mäklare utan min vetskap som gett ett skyhögt marknadsvärde (dubbelt så mycket som jag köpte fastigheten för) och vill nu ha hälften av pengarna.

Jag vill gärna bo kvar men har inte råd att köpa ut sambon. Räknas pengarna jag sålde min tidigare fastighet för och som jag finansierade renoveringen med fortfarande som "enskild egendom"? Jag har både finansierat och gjort alla renoveringar av fastigheten själv, samt har tagit privatlån för att finansiera detsamma. Kvitton för samtliga kostnader finns kvar.

Hur går jag vidare och hur beräknas summan som den numera ex-sambon ska få av mig för att bli utköpt? Jag vill gärna understryka att denne varken betalat för något eller hjälp till med renoveringen.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ni är numera samägare till huset. Jag utgår ifrån att din sambo fått andelen i fastigheten på ett korrekt sätt enligt de regler som finns i Jordabalken (se 4 kap. Jordabalken). I princip gäller då Samäganderättslagen.

Bodelning:

Det är dock så att eftersom huset köptes för att ni skulle bo där gemensamt utgör fastigheten samboegendom (3 § Sambolagen(SamboL)). Sambolagens regler om bodelning gäller före Samäganderättslagen (19 § 2 stycket Samäganderättslagen). Då fastigheten utgör samboegendom kan den bodelas vid separation. Det förutsätter dock att bodelning begärs (8 § SamboL).

Vid en bodelning räknas var och ens samboegendom efter att skulder dragits av. Skulder som är kopplade till samboegendomen räknas av utan hänsyn till annan egendom (13 § SamboL).

Låt oss säga att huset köptes för 1 miljon kronor varav 900 000 kr lån.

Om huset sedan värderas till 2 miljoner kronor så blir bodelningen så här: Din del är då 1 miljon och din f d sambo 1 miljon. På din miljon får du räkna av lånet. 1 miljon - 900 000 kr. Kvar blir 100 000 kr.

Din del till bodelningen är då 100 000 kr. Din f d sambos del 1 miljon. Totalt 1,1 miljon. Då får ni hälften var, det vill säga 550 000 kr var.

Om huset var felvärderat då huset köptes har du kanske möjlighet att låna upp till det riktiga värdet så att du kan lösa ut din sambos del av bodelningen.

Enskild egendom:

När det gäller enskild egendom som används för att renovera gemensam egendom är det tyvärr svårt att få den borträknad i bodelningen. Att renovera ett gemensamt hus med enskild egendom är tyvärr ett typiskt exempel på när enskild egendom anses tappa sin karaktär av enskild. Det blir för hög grad av sammanblandning (se rättsfallet NJA 1992 s 773).

Sammanfattning:

Då jag inte vet exakt hur din situation ser ut så kan jag bara ge generella råd. Av exempel-uträkningen ovan kan vi se att det kan löna sig för den sambon som har mest skulder på ett samägt hus att begära bodelning. Om du är osäker på hur du ska göra så kontakta en jurist för rådfrågning.

Franck OlofssonRådgivare