FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/09/2022

Hur ska uppskov räknas när sambor bodelar

Hej! Jag och min sambo ska separera. Hon flyttade in till mig 2017 i min bostadsrätt som jag då ägde. 2018 köpte vi en gemensam bostad, sålde därför min bostadsrätt och jag begärde uppskov på vinsten på dryga miljonen. Pengarna för reavinstskatten behövde vi stoppa in som kontantinsats i det nya huset. Vad gäller nu vid en separation. Hon ”vägrar betala för ”min reavinst” och ska ha ut sin del. Jag menar på att uppskovet (som ligger på mig) ska dras av först på vinsten från den nuvarande bostad vi säljer, därefter delar vi på vinsten.

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Såvitt jag förstår är denna fråga omtvistad och det finns inga klara regler. Uppskovsbelopp räknas i normalfallet som en skatteskuld.

Av sambolagens 13 § förstår vi att skulder i normalfallet ska avräknas vid en bodelning mellan sambor på den gemensamma tillgångens värde. Frågan är då om skatteskulden på grund av uppskov är en skuld som ska avräknas eller som utgör ett undantag (se undantag 13 § 2 st Sambolagen). Det finns en del som tyder på att det inte är ett undantag utan ska avräknas i vanlig ordning (se följande artikel:https://www.advokaten.se/Tidningsnummer/2010/Nr-2-2010-Argang-76/Sambolagen-och-gamla-uppskov/ ). Utan den insatsen kanske det inte hade varit möjligt att köpa huset överhuvudtaget. Det skulle i så fall betyda att du har rätt och att det rimligaste är att uppskovet så att säga dras av först och att ni delar på resten.

Det bästa vore om ni kunde komma överens om att göra på detta sätt. Bodelningen hos sambor är nämligen frivillig och det råder i princip avtalsfrihet om upplägg.

Franck OlofssonRådgivare