Hur ska tidsfristen för bodelning i sambolagen tolkas?

FRÅGA 1: Angående bodelning: Ansökan om bodelning måste göras inom ett år från att samboförhållandet tagit slut (enligt lagtextens slut) GÄLLER ANDRA REGLER OM DET FINNS BARN I FÖRHÅLLANDET?

FRÅGA 2: Sambos har gemensamt hus. En sambo har flyttat ut för cirka 2 år sedan (men står fortfarande som delägare i huset) och något bodelningsavtal finns inte. KAN DEN SAMBO SOM BOR KVAR I HUSET BYTA LÅS UTAN ATT GE DEN ANDRA SAMBON NY NYCKEL?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bodelning vid upplösning av samboförhållande

Att göra en bodelning när ett samboförhållande upphör är inte obligatoriskt enligt lag. Detta har motiverats med att sambos kan tänkas vara överens med att var och en ska behålla den egendom de fört med in i förhållandet. I 8 § 1 st. sambolagen föreskrivs det att om ena parten begär en bodelning vid samboförhållandet upphörande ska en bodelning göras. I 8 § 2 st. sambolagen föreskrivs det som du nämnt en tidsfrist på ett år att påkalla en bodelning, annars förlorar du rätten till att påkalla bodelningen enligt lag. Enligt förarbeten till lagrummet ska denna tidsfrist tolkas strikt. Det vill säga att utrymme för förlängning av tidsfristen är sällan berättigat. Något som diskuterats är dock när man anser att samboförhållandet har upphört vilket parterna inte alltid är överens om. Det är således en bedömningsfråga när samboförhållandet upphört och kan utgöra ett osäkert moment vid bedömningen. Om parterna däremot är överens om att en bodelning ska ske fastän tidsfristen är slut finns det inget som hindrar att parterna gör en bodelning. I och med att tidsfristen tolkas strängt kommer troligen en invändning om att det finns barn i förhållandet inte heller förlänga tidsfristen som lagrummet stadgar.

Byta lås i samägt hus

När den ena sambon flyttar ut men fortfarande äger en del av de hus samborna bott i är huset samägt och parterna har sambesittning. Detta innebär att om den ena sambon byter lås i det samägda huset rubbar denne sambesittningen av huset. Detta kan utgöra ett brott som kallas för egenmäktigt förfarande och finns föreskrivet i 8 kap. 8 § brottsbalken. Således om en part har bytt lås utan att ge den andra parten nyckel är besittningen rubbad och ett brott har begåtts. Detta kan polisanmälas.

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare