Hur ska min syster och makans son kompenseras när jag tar över våra föräldrars segelbåt?

Hej, vi har omgifta föräldrar. Jag o min syster är barn till maken och makan har ett barn. Jag skall ta över deras segelbåt. Min syster kompenseras med 25000:- och makans son kompenseras med 50000:-. Makarna har gått in med lika mycket pengar i båten.

Stämmer detta? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du ska ta över din förälders och hans makas segelbåt och att din syster och makans son därför ska kompenseras för detta genom att du betalar dem 25 000 kr respektive 50 000 kr. När du på detta sätt tar över segelbåten utan att betala era föräldrar något räknas det som utgångspunkt som att du får ett förskott på ditt arv (Ärvdabalken 6 kap. 1 §). Genom att du kompenserar dina syskon direkt behöver de inte kompenseras när era föräldrar gått bort, vilket annars är vanligt.

Utifrån de belopp du skriver utgår jag från att segelbåten är värd 100 000 kr. I så fall är beloppen korrekta kompensationer till din syster och makans son. Hälften av båtens värde "hör till" arvet från maken och hälften "hör till" arvet från makan. Du och din syster har rätt till lika stort värde av makens del, d.v.s. 25 000 kr var, och makans barn har rätt till hela hennes del, d.v.s. 50 000 kr. I princip blir det därmed som att ni alla tre får ett förskott på arv.

Sammanfattningsvis stämmer kompensationen till dina syskon bra, förutsatt att segelbåten är värd 100 000 kr. När era föräldrar gått bort ska arvet efter dem fördelas som vanligt och ni behöver inte ta hänsyn till förskott på arv eftersom ni gör upp detta redan nu.

Jag rekommenderar er att ni skriver ett gåvobrev när du tar över segelbåten från era föräldrar för att se till att det inte blir några missförstånd senare i livet, t.ex. när era föräldrar går bort och deras arv ska fördelas. I gåvobrevet bör ni skriva att du tar över båten från era föräldrar och att du kompenserar dina syskon med ovan nämnda belopp. Det är också bra om dina syskon skriver under på att de har mottagit beloppen från dig, så att ni är eniga om att du faktiskt har kompenserat dem. Det är jättebra att vara utförliga och tydliga i gåvobrevet för att undvika en framtida konflikt.

Vill ni ha hjälp med att skriva ett gåvobrev är ni varmt välkomna att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå HÄR eller på telefon 08-533 300 04.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare