FrågaAVTALSRÄTTSkuldebrev31/08/2022

Hur ska man tänka vid upprättande av ett skuldebrev?

Hej, min syster har fått en större summa pengar från vår far i samband med en husrenovering och han vill att jag ska hjälpa honom att skriva ett skuldebrev till mig på beloppen som hon har fått så att det finns dokumenterat om skulden inte är reglerad vid hans bortgång. Alla är överens och nu undrar vi bara om det är något speciellt att tänka på när vi upprättar detta? Finns det mallar för just detta specifika ändamål?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om skuldebrev finns i första hand i skuldebrevslagen (1936:81) (SkrbL).

Den som utfärdar ett skuldebrev brukar benämnas borgenär (långivare), och den som skuldsätter sig kallas gäldenär (låntagare). Övergripande kan sägas att det finns två olika typer av skuldebrev:

  • Enkelt skuldebrev och,
  • Löpande skuldebrev

Ett enkelt skuldebrev anger en specifik betalningsmottagare (borgenär) i form av en fysisk eller juridisk person (26 § SkrbL). I ditt fall innebär detta att skuldebrevet ställs med dig som enskild betalningsmottagare. Det är bara till dig som skulden kan betalas.

Ett löpande skuldebrev innebär att skuldebrevet kan ”löpa”, dvs. överlåtas mellan olika borgenärer (11 § SkrbL). Om det inte står något särskilt på skuldebrevet, anses det alltid som ett löpande skuldebrev (11 § 2st SkrbL). I ditt fall innebär detta att skuldebrevet utställs med innehavaren av skuldebrevet som betalningsmottagare. Du kan på detta sätt överlåta (sälja) skuldebrevet vidare till någon annan. Det är skuldebrevet i sig som är en värdehandling och därför är det viktigt att gäldenären (din syster) får tillbaka skuldebrevet när det är helt återbetalt, eller ser till att det förstörs.

Det finns inga precisa formkrav i lagtext för att ett skuldebrev ska anses vara giltigt. Man brukar dock hävda (med hjälp av förarbeten) att det ska röra sig om en ensidig förpliktelse, avse en penningfordran och innehålla gäldenärens namnteckning. Ur bevissynpunkt kan det även vara bra om någon utomstående bevittnar när skuldebrevet utställs och undertecknas. Det är dock inget krav.

Utgångpunkten/huvudregeln för ett skuldebrev är att skulden ska betalas när det begärs (5 § SkrbL). Om ni vill ha en avbetalningsplan, till exempel att en viss summa betalas varje månad eller kvartal, måste detta skrivas ner på skuldebrevet. Om ingen sådan information finns, är det huvudregeln som gäller.

Det finns flertalet mallar på hur ett skuldebrev på ett enkelt sätt kan skrivas. Det viktigaste som ni bör tänka på innan, är just om ni vill att det ska vara ett enkelt eller löpande skuldebrev och se till att gäldenärens (din systers) namnteckning finns med.

Hoppas detta besvarade din fråga! Annars är du mer än välkommen att höra av dig på nytt.

Med vänliga hälsningar,

Michelle KomulainenRådgivare