Hur ska man gå vidare om hyresvärden inte löser problemet med störningar?

Hej jag undrar hur jag ska gå vidare med mitt problem rörande oljud nattetid. Hyresgästförmedlingen har fått in 2 rapporter samt flera upprepande klagomål till hyresvärden.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om störningar i en hyresrätt och därför blir reglerna i 12 kap. jordabalken (JB) aktuella. Nedan kommer jag att beskriva vilka regler som gäller vid störningar och hur du kan gå vidare med ärendet efter att redan ha kontaktat hyresvärden.

Vad gäller vid störningar i en hyresrätt?

Hyresgäster får inte orsaka störningar i sin omgivning som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra bostadsmiljön. Vid användningen av lägenheten ska hyresgästen se till att bevara sundhet, ordning och gott skick inom fastigheten (12 kap. 25 § första stycket JB). Det innebär att hyresgästen inte får spela hög musik eller föra oväsen på natten. Ljudet från lekande barn är exempel på ljud som dock ska accepteras.

Vilka skyldigheter har hyresvärden vid störningar?

Hyresvärden ska först och främst ge den störande hyresgästen tillsägelse och se till att störningarna upphör omedelbart. Om det gäller en bostadshyresgäst ska hyresvärden också meddela socialnämnden i kommunen (12 kap. 25 § andra stycket JB). Om hyresgästen inte rättar sig efter tillsägelsen riskerar personen att förlora sin lägenhet (12 kap. 42 § 6p. JB).

Hur du kan gå vidare med problemet

Det finns en möjlighet att vända sig till hyresnämnden som kan meddela ett åtgärdsföreläggande. Ett åtgärdsföreläggande beslutas av hyresnämnden och går exempelvis ut på att hyresvärden ska ha löst problemet med störningarna före ett visst datum. Ansökan om åtgärdsföreläggande är kostnadsfri och ska vara skriftlig. Jag länkar hyresnämndens sida för mer information här.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare